Andre nominerte er Coop Norge for merkevaren Änglamark og Dagens for å ha laget en digital løsning for å tilgjengeliggjøre sesongvarer for kokker.
Begrunnelsen for nominasjonen av REKO-prosjektet lyder:
“Vi trykker lokalproduserte matvarer til brystet som aldri før. I sentrum for denne utviklingen finner vi fenomenet REKO-ringer, som de siste åra har spredt seg som ild i tørre bagasjerom over hele landet. Tusenvis handler hver uke kortreist mat direkte fra produsent – noe som har dannet grunnlaget for et fantastisk mangfold av produkter, og gitt levebrød til mange produsenter som ikke ville hatt en sjans i det etablerte markedet. REKO-prosjektet i Norsk Bonde- og Småbrukarlag danner, sammen med de mange frivillige, fundamentet for en nasjonal suksesshistorie som har brakt lokal og bærekraftig mat til nye kunder over hele landet på en imponerende skala.”
Hva er REKO?
REKO-ringen er en omsetningskanal for lokalmat der kjøp og salg foregår via Facebook. Kundene forhåndsbestiller varer på ringens felles Facebook-side, og varene leveres ut av produsenten på annonsert utleveringssted, dato og klokkeslett.
REKO står for REttferdig KOnsum og er grunnlagt av Thomas Snellman i Finland i 2013. Poenget er salg av matvarer uten mellomledd, der produsenten selv står for produksjon og salg, og får 100 % av salgssummen.
Den første REKO-ringen i Norge ble etablert november 2017, under prosjektet “Matnyttig” som NBS hadde fra 2017-2019. Etter inspirasjon fra Sverige satt prosjektleder Rebekka Bond i gang REKO-ringer over hele landet, og reiste rundt for å hjelpe konseptet i gang. Per oktober 2020 var det 120 ringer spredt i store deler av landet. Det er omlag 500 000 kunder tilknyttet REKO-ringene, og 500 produsenter som selger varer.
Norsk Bonde- og Småbrukarlag har hele veien hatt et ønske om å tilrettelegge for små og mellomstore gårdsbruk, og har vært pådrivere for etablering av REKO-ringer i Norge. Det gir en lavterskel salgskanal og bidrar til at produsenter står i egen verdikjedeprosess helt frem til sluttforbruker. Et mål er å øke lokal verdiskaping, økt satsing på lokalt produsert mat, ved å skape nye utviklingsmuligheter, bedre forutsigbarhet og lønnsomhet for lokale småskala matprodusenter. REKO bidrar også til å bevisstgjøre forbrukere, og til å redusere matsvinn.
Marte Olsen er nasjonal prosjektleder for REKO. Hun er svært glad for nominasjonen.
- Det er veldig gøy at REKO-ringen og REKO-prosjektet er nominert til Årets salgskanal! Dette er en hyllest til alle de frivillige administratorene og produsentene som står på for at REKO-ringen skal være en enkel salgskanal for primærprodusenter og mathåndverkere, sier Olsen.
Les mer om Matprisen og andre nominerte her.
Les mer om REKO-prosjektet her og besøk REKO Norge sine nettsider her.