IMG20221114213106 01

REKO-ringen er årets salgskanal!

Norsk Bonde- og Småbrukarlag har vunnet matprisen i kategorien årets salgskanal for REKO-ringen.  

Kategorien er nyopprettet, og tre finalister var i år nominert til prisen: NBS for REKO-ringen, Dagens og Coop Änglamark 

Bonde og REKO-entusiast Irene Dalland tok imot prisen på vegne av organisasjonen. Hun har vært vikarierende prosjektleder for REKO i NBS og leverer selv produkter gjennom sine lokale ringer på Vestlandet.  

- Dette var utruleg gøy! Eg vil retta ein stor takk til alle ildsjelar som kvar dag legg ned ein enorm innsats for at REKO-ringar over heile landet skal fungera: administratorane. Uten dei frivillige, våre fantastiske produsentar og kundane ville ikkje dette fungert, så denne prisen er til alle dykk som gjer REKO mogleg. Tusen takk, sier Dalland.  

REKO-ringen er en omsetningskanal for lokalmat der kjøp og salg foregår via Facebook. Kundene forhåndsbestiller varer på ringens felles Facebook-side, og varene leveres ut av produsenten på annonsert utleveringssted, dato og klokkeslett. For mange småskala lokalmatprodusenter har REKO-ringen muliggjort og forenklet salg av egne produkter, og for flere er det en anledning til å teste nye produkter i markedet.  

Juryen anerkjenner dette. I sin begrunnelse skriver de: «Årets salgskanal er prisen for den delen av næringskjeden i matbransjen de fleste av oss møter og som kanskje i størst grad former de valgene vi tar som forbruker. Vinneren av prisen er en aktør som de siste årene både har endret forbrukeres vaner og gitt små aktører nye markedsmuligheter. Som et overflødighetshorn gir de deg og meg muligheten til å velge råvarer vi knapt har sett i butikkhyllene før. For de fleste er det et stykke fra jord til bord – disse folka har gjort veien mye kortere. Som ringer i vannet har årets vinner bredt om seg i hele kongeriket. Prisen for årets salgskanal går til REKO-prosjektet i Norsk Bonde- og Småbrukarlag, og til tusener av rekoringere som bringer kortreist matglede inn i de norske hjem.» 

 

Årets vinnere sammen med jury for Matprisen. Foto: Matprisen/Magnus Gulliksen

 

Andre vinnere: 

Matprisen: Norsk gardsost 

Årets kjøkken: Restaurant K2 

Årets storkjøkken: Sodexo ved Filip Cieslik 

Årets produsent: Virgenes gård 

Årets formidler: Anders Nordstad 

Debioprisen: Mølleren Sylvia 

  

Du kan lese mer om alle de nominerte her. 

 

Kriterier for Årets salgskanal 

  • Bidrar til økt økologisk vareutvalg for den gjengse forbruker, med vekt på norske økologiske produkter.  
  • Kan i egen innkjøpsstatistikk dokumentere økt omsetning knyttet til økologiske og/eller lokale råvarer og produkter 
  • Bidrar til å endre mange menneskers mat- og/eller drikkevaner og legger til rette for flere bærekraftige måltider hos norske forbrukere