Juryens begrunnelse for tildelingen
Metervare sin visjon er å lage verdens beste pølser, og gründeren startet opp bedriften fordi han syntes det manglet gode pølser i butikkene. Bedriften har utviklet seg til en solid produksjonsbedrift med god overlevingsevne og flere ansatte. Bedriften har fokus på bruk av norske, kortreiste og mest mulig naturlige råvarer, og kjøper fra andre lokalmatprodusenter i nærheten der det er mulig. Dette bidrar til bedre og mer unike produkter, samtidig som det øker omsetningen for andre lokalmatprodusenter. At bedriften har hele 9 produkter som har fått spesialitetsmerke viser at de er spesielt flinke til å utvikle gode og unike pølser.
Vinneren har et bevisst arbeidslederansvar med stort fokus på å lære opp nye pølsemakere. Bedriften har opptil flere lærlinger samtidig, noe som har stor betydning for rekruttering til faget. I år har de landets eneste kvinnelige lærling som pølsemaker! Vinneren har stort fokus på å profilere byen sin, Oslo, og navngir pølsene etter steder i hovedstaden. Dette skaper stolthet både for bedriften og byen.
Metervare utmerker seg også med et helhetlig og lekkert design og en artig logo. Juryen er også imponert over hvordan de har lyktes med å få distribusjon ut i de store dagligvarekjedene og gjennom flere år har oppnådd en god omsetning og en bærekraftig økonomi.