Det er liten tvil om at økonomien i saueholdet må styrkes. Men sist det var lønnsomt å drive med sau, fikk vi en massiv etablering av sauebruk i de sentrale jordbruksområdene av landet - noe som igjen skapte overproduksjon og dårlig økonomi i næringa. Dette kan vi ikke gjenta.
Troms Bonde- og Småbrukarlag og Troms Sau og geit ønsker å regulere saueholdet gjennom regionale kvoter, koblet opp mot ressursgrunnlaget i den enkelte regionen. Det bør settes en grense for hvor mye lammekjøtt som kan leveres fra hver region. På denne måten kan den totale produksjonen av fåre- og lammekjøtt reguleres, samtidig som sauebrukene ikke klumpes sammen i de mest lettdrevne områdene av landet.
Ordninga kan for eksempel innrettes på følgende måte:
- Regioner opprettes etter de gamle fylkesgrensene.
- Regionale kvoter tildeles etter historisk produksjon, justert for regionalt ressursgrunnlag og behov for styrking av kanaliseringspolitikken.
- Kvotene regnes i kilo kjøtt levert til slakteri.
- Kvotene til den enkelte regionen fordeles som produksjonsrettigheter til sauebrukene i regionen, etter historisk produksjon og faktisk ressursgrunnlag. Produksjonsrettighetene låses til det aktuelle gårds- og bruksnummer, og kan ikke omsettes.
- Hvis et gårdsbruk leverer mer kjøtt enn rettighetene tilsier, ilegges overproduksjonsavgift jfr kvoteordninga for melk.
- Det kjøttet som evt videreforedles og selges direkte fra gården, kommer i tillegg til produksjonsrettighetene, jfr kvoteordninga for melk.
- Regionen kan sette av en viss prosentandel av kvota til nyrekruttering.
- Ved opphold i produksjonen kan rettighetene ligge ubenyttet i inntil 5 år. Etter dette går de tilbake til den regionale kvota.
- Produksjonsrettighetene innad i regionen justeres årlig, ved bruk av forholdstall. Dette vil fange opp ubenyttede rettigheter, og samtidig gi anledning til å dele ut ledige rettigheter til nye gårdbrukere.
- Ordninga administreres av staten. Hverken regionale kvoter eller individuelle produksjonsrettigheter kan omsettes.
Nå har vi bedt om at det snarlig nedsettes en arbeidsgruppe med representanter fra Nortura som markedsregulator, Landbruks- og matdepartementet, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Norges Bondelag og Norsk Sau og geit, for å utrede tiltaket nærmere.